loader image

5 דרכים לבניית תוכנית שיווק מהירה

אגלה לכם סוד: רוב בעלי העסקים נרתעים מבניית תוכניות שיווק לחברות שלהם. זה תהליך שנראה להם מורכב מדי, כזה שכולל הרבה שלבים ושצריך לעבוד קשה כדי לבצע אותם כמו שצריך.

אם זה נשמע לכם מוכר, אני פה בשביל להרגיע אתכם. זה לא כזה מורכב כמו שאתם חושבים. נכון, לא תוכלו לעשות הכל לבד, אתם כנראה תצטרכו עזרה איפשהו בדרך, אבל המטרה שלי בפוסט הזה היא לפשט לכם את הדברים. אני רוצה שתבינו שתוכנית שיווק טובה היא ברת השגה, ולא משהו שנמצא מחוץ לתחום שלכם כבעלי עסקים.

building a marketing plan

תראו, כל בעל עסק יודע שהוא צריך תוכנית עסקית, נכון? ובכל זאת, יזמים רבים לא מבינים שתוכנית שיווק היא חיונית לא פחות. בניגוד לתוכנית עסקית, תוכנית שיווק מתמקדת בזכייה ובשמירה על לקוחות. היא מלווה באסטרטגיה וכוללת מספרים, עובדות ויעדים. תוכנית שיווק טובה מפרטת את כל הכלים והאסטרטגיות שבהן תשתמשו כדי להשיג את יעדי המכירות שלכם. זו תוכנית הפעולה שלכם – מה תמכרו, מי ירצה לקנות מכם את המוצרים או השירותים שלכם והטקטיקות שבהן תשתמשו כדי לייצר לידים שמביאים מכירות.

תוכנית שיווק לא חייבת להיות ארוכה או כתובה יפה, אלא אם כן אתם משתמשים בה כדי להשיג מימון לעסק שלכם.

כפי שאמרתי לפני רגע, אני רוצה לפשט לכם את הדברים, אז בואו נתחיל לדבר על השלבים הפשוטים לבניית תוכנית שיווק מהירה לעסק שלכם!

5 שלבים שיעזרו לכם לבנות תוכנית שיווק מהירה שבאמת עובדת

שלב 1: הגדירו את המצב הנוכחי של העסק שלכם

השלב הראשון מגדיר את החברה שלכם ואת המוצרים והשירותים שלה ואז מראה לכם כיצד היתרונות שאתם מספקים מבדילים אתכם מהמתחרים שלכם. שלב זה נקרא "ניתוח מצב".

קהלי יעד נעשים חכמים ומפולחים יותר ויותר. לא משנה באיזה ענף אתם נמצאים, החל ממסעדות, עבור בשירותים מקצועיים וכלה בחנויות בגדים קמעונאיות, מיקום המוצר או השירות שלכם בתחרות על הקונים דורש הבנה של הנישה שלכם. לא רק שאתם צריכים להיות מסוגלים לתאר את מה שאתם משווקים, אלא אתם צריכים שתהיה לכם הבנה ברורה לגבי מה שהמתחרים שלכם מציעים ולהיות מסוגלים להראות כיצד המוצר או השירות שלכם מספקים ערך טוב יותר.

הפכו את ניתוח המצב שלכם לסקירה תמציתית של נקודות החוזק, החולשה, ההזדמנויות והאיומים על החברה שלכם. נקודות חוזק וחולשה מתייחסות למאפיינים הקיימים בתוך העסק שלכם, בעוד שהזדמנויות ואיומים מתייחסים לגורמים מבחוץ. כדי לקבוע את נקודות החוזק של החברה שלכם, חשבו על הדרכים שבהן המוצר או השירות שלכם עדיף על פני אחרים. מה אתם מציעים שמעניק לעסק שלכם יתרון תחרותי על פני עסקים אחרים באותה נישה? לעומת זאת, חולשות יכולות להיות כל דבר, החל מפעילות בשוק רווי ביותר וכלה בהיעדר אנשי צוות מנוסים.

לאחר מכן, תארו את כל ההזדמנויות החיצוניות שאתם יכולים לנצל לטובתכם, כמו שוק מתרחב עבור המוצר שלכם. אל תשכחו לכלול איומים חיצוניים כלשהם על היכולת של החברה שלכם להשיג נתח שוק, כך שהקטעים הבאים בתוכנית השיווק שלכם יפרטו את הדרכים שבהן תתגברו על אותם איומים.

מיקום המוצר כולל שני שלבים. ראשית, עליכם לנתח את תכונות המוצר שלכם ולהחליט כיצד הן מבדילות אותו ממוצרים של מתחרים. שנית, תחליטו איזה סוג לקוח הוא בעל הסיכוי הגבוה ביותר לרכוש את המוצר שלכם. מה אתם מוכרים? נוחות? איכות? אתם לא יכולים להציע הכל. הידיעה מה הלקוחות שלכם רוצים תעזור לכם להחליט מה להציע להם, וזה מביא אותנו לחלק הבא בתוכנית השיווק המהירה שלכם.

marketing strategy planning

שלב 2: הגדירו את קהל היעד שלכם

השלב הבא הוא פיתוח פרופיל פשוט של הלקוח הפוטנציאלי שלכם בפסקה אחת. אתם יכולים לתאר לקוחות פוטנציאליים במונחים של דמוגרפיה – גיל, מין, הרכב משפחתי, רווחים ומיקום גיאוגרפי – כמו גם אורח חיים. שאלו את עצמכם את השאלות הבאות: האם הלקוחות שלכם שמרנים או חובבי חדשנות? מנהיגים או חסידים? ביישנים או אגרסיביים? מסורתיים או מודרניים? מופנמים או מוחצנים? באיזו תדירות ובאיזו כמות הם רוכשים את מה שאתם מציעים להם?

אם אתם משווקים לעסקים אחרים (B2B), אתם יכולים להגדיר את פרופיל הלקוחות הפוטנציאליים שלכם על סמך סוג העסק שלהם, שם התפקיד, גודל העסק, המיקום הגיאוגרפי או כל מאפיין אחר שהופך אותם ללקוחות של העסק שלכם. לא משנה מיהו קהל היעד שלכם, הקפידו להגדיר אותו בצורה מדויקת בסעיף זה מכיוון שהוא יהיה המדריך שלכם כשתתכננו קמפיין פרסום.

שלב 3: ערכו רשימה של יעדי השיווק שלכם

מה אתם רוצים שתוכנית השיווק שלכם תשיג? לדוגמה, האם אתם מייחלים לגידול של 20 אחוז במכירות המוצר שלכם פר רבעון? רשמו רשימה קצרה של יעדים – והפכו אותם למדידים כך שתדעו מתי השגתם אותם.

אם אתם זקוקים לעזרה ביצירת המטרות שלכם, הנה כמה נקודות שיגרמו לכם לחשוב:

  • ספציפיות. יש לכם סיכוי טוב יותר להשיג מטרה אם היא ספציפית. גיוס הון אינו מטרה ספציפית, גיוס של 10,000 שקלים עד ה-1 לחודש כן.
  • אופטימיות. תשתדלו להיות חיוביים כשאתם מגדירים את היעדים שלכם. היכולת לשלם חשבונות אינה בדיוק מטרה מעוררת השראה. השגת ביטחון פיננסי מבטאת את המטרה שלכם בצורה חיובית יותר, ובכך מזרימה את האנרגיה שלכם לטובת השגתה.
  • מציאותיות. אם אתם מגדירים מטרה להרוויח 100 אלף שקל בחודש כשאף פעם לא הרווחתם כל כך הרבה בשנה, המטרה הזו היא מן הסתם לא מציאותית. התחילו בצעדים קטנים, כמו הגדלת ההכנסה החודשית שלכם ב-25 אחוז. לאחר שהיעד הראשון שלכם יושג, תוכלו להגיע ליעדים גדולים יותר.
  • טווח קצר וטווח ארוך. יעדים לטווח הקצר ניתנים להשגה בפרק זמן של שבועות עד שנה. יעדים לטווח הארוך יכולים להיות מושגים בחמש, 10 או אפילו 20 שנה. הם צריכים להיות גדולים משמעותית מיעדים לטווח הקצר, אך עדיין צריכים להיות מציאותיים.

שלב 4: מחקר של טקטיקות שיווק

שלב זה הוא הלב והנשמה של תוכנית השיווק שלכם. בסעיפים הקודמים תיארתם יפה מהם היעדים שהשיווק שלכם צריך להשיג וזיהיתם את הסיכויים הטובים ביותר שלכם להשיג אותם. עכשיו, הגיע הזמן לפרט את הטקטיקות שבהן תשתמשו כדי להגיע ללקוחות הפוטנציאליים שלכם ולהגשים את יעדיכם.

תוכנית שיווק טובה מכוונת ללקוחות הפוטנציאליים בכל שלבי מחזור המכירות שלכם. טקטיקות שיווק מסוימות, כמו צורות פרסום רבות, יחסי ציבור ושיווק ישיר הן נהדרות כדי להגיע ללקוחות פוטנציאליים קרים. לקוחות פוטנציאליים חמים – אלו שנחשפו בעבר למסר השיווקי שלכם ואולי אפילו פגשו אתכם באופן אישי – יגיבו בצורה הטובה ביותר למיילים, למשל.

הלקוחות הפוטנציאליים החמים ביותר שלכם הם אנשים שנחשפו להודעות המכירה והשיווק שלכם ומוכנים לסגור איתכם עסקה. באופן כללי, קשר מכירות בין אישי (בין אם בפגישה פיזית, בטלפון או במיילים) בשילוב עם שיווק מוסיף את החום שצריך אותו כדי לסגור עסקאות.

להשלמת השלב הזה של הטקטיקות, רשמו בקווי מתאר את אסטרטגיות השיווק העיקריות שלכם, ואז שלבו בהן מגוון טקטיקות שישמשו אתכם כדי להגיע ללקוחות פוטנציאליים בכל נקודה במחזור המכירות שלכם. לדוגמה, תוכלו לשלב שלטי חוצות בחוץ, פרסום מודפס וחיפושים מקומיים מקוונים כדי להגיע ללקוחות פוטנציאליים קרים, אבל תשתמשו במיילים כדי ליצור קשר עם הלקוחות הפוטנציאליים החמים שלכם.

working on a marketing plan

על מנת שתוכלו להגיע לתמהיל השיווק האידיאלי שלכם, עליכם לגלות לאיזו מדיה קהל היעד שלכם פונה לקבלת מידע על סוג המוצר או השירות שאתם מוכרים. הימנעו משימוש רחב במדיות שונות – אפילו שהן מושכות את קהל היעד שלכם – אם התוכן אינו מתאים להן. טקטיקות השיווק שתבחרו חייבות להגיע ללקוחות הפוטנציאליים שלכם כאשר הם הכי פתוחים לקבל אותן.

שלב 5: הגדירו את תקציב השיווק שלכם

תהיו חייבים להקדיש אחוז מהברוטו לתקציב השיווק השנתי שלכם. כמובן שכאשר פותחים עסק חדש, התקציב יגיע מרווחים שנכנסים, הלוואות או מימון עצמי. אני רק רוצה שתזכרו את הדבר הבא – שיווק הוא חיוני להצלחת העסק שלכם. ועם כל כך הרבה סוגים שונים של טקטיקות שזמינות עבורכם על מנת שתוכלו לפנות לכל נישת קהל שניתן להעלות על הדעת, תמיד יימצא שילוב שיתאים גם לתקציבים הכי נמוכים.

כשתתחילו לחשב את העלויות של טקטיקות השיווק שהתחלתם לעבוד עליהן בשלב הקודם, יכול להיות שתגלו שעברתם את התקציב שלכם. כל מה שאתם צריכים לעשות הוא לחזור ולהתאים את הטקטיקות שלכם עד שיהיה לכם שילוב משתלם. המפתח הוא לעולם לא להפסיק את השיווק – אל תעסקו בעצמכם בטקטיקות יקרות יותר עד שתוכלו להרשות לעצמכם אותן.

אהבתם את הפוסט? שתפו אותו!

ואם יש לכם מה לומר עליו, אני רוצה לדעת מזה. כתבו לי פה למטה ואענה לכם בהקדם האפשרי 🙂

שיתוף:

עוד מהבלוג:

הירשם לניוזלייטר

להרשמה לניוזלייטר ולקבלת פוסטים ישירות למייל